Als tussenpersoon wil je het je klant zo makkelijk mogelijk maken én zorgen voor snelheid in het aanvraagproces. Toch merken we dat het delen van banktransacties via PSD2 – met name bij Lender & Spender – nog geregeld vragen oproept. Zonde, want juist deze stap kan veel tijd en papierwerk schelen. In dit artikel leggen we uit hoe PSD2 werkt, waarom het veilig is en hoe jij hiermee je klant sneller naar een akkoord helpt.
Bij het aanvragen van een lening via Lender & Spender worden klanten gevraagd om hun banktransacties te delen via PSD2.
Goed om te weten: in principe worden alleen de transacties van de laatste drie maanden geanalyseerd. In specifieke gevallen (zoals bij wisselend inkomen of andere recente leningen) kunnen gegevens tot 13 maanden terug worden ingezien.
Voor klanten is het delen van transacties via PSD2 veel eenvoudiger dan het uploaden van bankafschriften. Voor intermediairs betekent dit:
Dankzij PSD2 hoeven aanvragen dus niet langer te blijven liggen vanwege ontbrekende documenten. Dit bespaart kostbare tijd én voorkomt vertraging.
Heb je vragen over dit proces of wil je een klant stap voor stap helpen bij het delen van de transacties? Laat het ons gerust weten – we ondersteunen je graag!
Het proces bij Lender & Spender kan soms nog onbekend zijn. Hieronder wordt stap voor stap uitgelegd wat het klantproces is voor het delen van de banktransacties.
Om de banktransacties met Lender & Spender te delen, geeft de klant een PSD2 machtiging af in de eigen internetbankieromgeving. Nadat de machtiging is afgegeven, worden de transacties door de bank van de klant digitaal gedeeld.
De klant selecteert de bank om de banktransacties te delen.
Nadat de klant akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden en privacy beleid van de PSD2 partner, wordt de klant omgeleid naar de bank
Nadat de banktransacties zijn gedeeld, kan de leningnemer de aanvraag insturen ter beoordeling.
De transacties zijn gedeeld en worden beoordeeld.
Mocht je vragen hebben over deze werkwijze of tijdens het proces ondersteuning wensen? Bel ons gerust of neem contact met ons op via deze link. Wij staan klaar om je te helpen
Wij vertellen je graag alles over het Moneycare platform en de mogelijkheden voor jouw onderneming. Dit kan makkelijk online via Google Meet, boek hiervoor direct een afspraak in onze agenda. Liever een afspraak op kantoor? Bel of mail ons dan. Onze contactgegevens staan hier.
Ik wil mij aansluiten